80 милиона лева. Такава се оказа оценката на Земеделското министерство за нанесените щети от скандалните замени с горски територии от времето на Тройната коалиция.
Неслучайни бизнесмени получиха златни имоти по морето и в планинските курорти на България срещу неатрактивни частни земи и вече 12 години няма сила, която да ги накара да върнат земите или да си платят. Както е тръгнало, тази далавера ще остане безнаказана въпреки намесата на Европейската комисия и установената непозволена държавна помощ при неравностойните заменки.
Държавата вече започна да губи тези съдебни дела и сумата от 80 милиона лева, обявена за смехотворно ниска от природозащитниците, изведнъж се оказва и несъбираема. Никой не се опитва да работи в алтернативна посока – именно сключване на нови сделки, с които имотите да се заменят повторно, но в обратната посока и частниците да си получат обратно своите земи, като върнат бившите държавни гори на държавата. Този вариант е много по-добър, защото ще бъде спасен безценен природен ресурс, но по него не работи нито една от засегнатите институции. Затова ресорните министерства предпочитат да мишкуват. Защо държавата губи дела и каква е цената на бездействието на институциите?
Пазарът на имоти у нас на фиктивно ниски цени удря и замените
Неправителственият сектор твърди, че ползите на частните лица от скандалните замени, сключени в периода 2007- 2009 година, възлизат на милиарди. Инициативата „Зелени закони“ извади в началото на 2020 година 10 от най-скандалните сделки, изчислявайки, че само при тях нанесените щети са над 1 милиард лева в същото време Министерството на земеделието и храните с огромно закъснение успя да изчисли, че при 103 от общо 132 сделки в заменените имоти, са били неравностойни и частните собственици са се облагодетелствали с близо 80 милиона лева непозволена държавна помощ.
И тази мизерна оценка за нанесените щети на хазната се оказва недоказуема в съда. На работна среща, организирана миналата година от инициативата „Зелени закони“ стана ясно, че дори занижените суми падат в съда след разпоредени съдебно-оценителни експертизи на вещи лица.
„В момента се водят над 100 досъдебни дела и Изпълнителната агенция по горите движи 25 от тях. Имаме две окончателни решени съдебни дела, в които нашата оценка пада в пъти и съдът установява, че няма непозволена държавна помощ, докато наетият от държавата оценител дава оценки на имот в размер на 400 хиляди лв, вещото лице го смъкване 30000 лв“, даде пример новия директор на Агенцията Александър Дунчев. Според Изпълнителната агенция по горите мисията „пазарна оценка“ става невъзможна заради лоши закони и изначално фиктивен пазар на имоти у нас. Законът за държавната собственост предвижда пазарните цени да се сменят на база вписани в Агенцията по вписванията сделки, сключени в предходните 12 месеца. При липса на поне 2 аналога ще дава възможност оценките на горските терени да се правят по-специален ред – а именно с по-дълъг период от 24 месеца и възможност за ползване не само за сделки с горски територии, но и със земеделски имоти.
В реалността това води до невъзможност да се определи нормална пазарна оценка, смятат в Изпълнителната агенция по горите. Сделките с горски територии в периодите на заменките са много малки и при почти всички замени държавната оценителска фирма „Агролеспроект“ е ползвала специалния ред ползвани с дълги от по-дълъг период и такива със земеделски имоти. Голяма част от пазарните аналози обаче на свой ред са нереални. Така назначаваните от съда вещи лица успяват да намалят многократно и ниските оценки на „Агролеспроект“. заради патовата ситуация с нереалните така или иначе цени на имоти у нас от Изпълнителната агенция по горите са направили запитване до Европейската комисия как да продължават с процедурата по възобновяване на непозволената държавна помощ.
Тази версия не се приема за чиста монета от Свилен Овчаров, адвокат на жалбоподателя, дал начало на процедурата за възстановяване на Държавната помощ. „Да, има трудности заради ограниченията в Закона за държавната собственост да се ползва оценки от 12-месечния период, но истината е, че на Министерството на земеделието храните и горите и Изпълнителната агенция по горите нямат опит в подобни дела по оценяване на имоти. Министерството на регионалното развитие и благоустройството и Национална компания железопътна инфраструктура например постоянно водят такива дела по отчуждения и екипите им са много опитни. Има много начини да се вдигне цената на даден имот и най-вече да се оцени наличната инфраструктура, но това не се прави“, твърди Овчаров.
Той изтъква, че солиден опит в оценяването са натрупали изпълнители на НАП като приходната агенция успява да наложи в съда и работещ алгоритъм за оценка при наличие на свързани лица. Но и той твърди, че е абсурдно вещите лица да смъкват в пъти оценките на „Агролеспроект“, които така или иначе са силно занижени.
Никой не преговаря за доброволен отказ на засегнатите фирми
„Решението на държавата да търси възстановяване на допуснатата непозволена държавна помощ чрез парично плащане е най-голямата грешка. Тя предопредели и провала на цялата процедура“, казва Овчаров.
Според него виновникът да се случи това е бившият министър на земеделието на ГЕРБ Мирослав Найденов.
„Работихме много конструктивно с ГЕРБ – това така или иначе е схема на Тройната коалиция. До момента, в който Мирослав Найденов еднолично не реши, че в Закона за Държавната помощ не може да се допусне изобщо помощ, предоставена като замяна, да се възстанови чрез обратна замяна. Вместо това под давление на Найденов се прие, че единствената форма за възстановяване на помощта, ще бъде паричната. Това е разбираемо при незаконно подпомагане със субсидии например, но в случая абсолютно неработещо“, изтъква Овчаров.
Според него още не е късно Законът за държавната собственост да бъде изменен и да се издадат нови актове по възстановяване на Държавната помощ чрез връщане на заменените терени. Това ще защити в голяма степен интереса на обществото да запази тези гори.
„Близо половината от тези имоти не са подобрявани и препродавани и със собствениците може да се преговаря. Това няма да представлява раздаване на сделките със задна дата, а сключване на нова сделка, в която двете страни се съгласяват да направят обратна замяна“, изтъква Овчаров.
Министерствата на земеделието, екологията и на финансите ни чул, ни видя
На фона на големия залог – заменени хиляди декари гори и нанесени големи щети, Изпълнителната агенция по горите е оставена сама да се бори с целия казус около проследяването на сделките, оплакаха се от там. И Министерството на околната среда и водите, и Министерството на финансите играят непричом в целия скандал, въпреки че са директно замесен. Според природозащитните организации голяма част от сключените сделки могат да се разтрогнат директно като нищожни, защото са заменени дюни, плажове и защитени територии. Сключването на сделки с такива земи е забранено. Някой обаче следва да насложи картите на сделките с картите на Черноморското крайбрежие и защитените зони у нас и този някой няма как да не са неправителствените организации. Те вече са го правили, но от това уви не следва абсолютно нищо. На този фон представител на Министерството на околната среда и водите коментира, че няма достатъчно информация по случая, а финансовото министерство твърди, че нищо не може да се направи по същество, защото само координира процедурата по възстановяване на Държавната помощ.
Това обяснение е меко казано странно, защото ако държеше непозволената държавна помощ да бъде наистина възстановена, Министерството на финансите следваше да е много по-активно и да не допусне забатачването на процедурата с години, както и да подпомогне методически Изпълнителната агенция по горите. За това обаче е необходима решимост на държавата да защити обществения интерес. Последните няколко години такава решимост категорично не съществува. Да видим ще помогне ли в тази посока новата конфигурация на властта.
Автор: Таня Петрова
Източник: вестник „Сега“