Онлайн обучение и през новата учебна година, наложено заради развитието на пандемията, води след себе си криза в образованието. Около това мнение се обединяват директори, учители и родители, показа проучване на “Труд”. Те са категорични, че продължаващо дистанционно учене от вкъщи, ще е причина за още по-лоши резултати на учениците и отпадане от системата, затова настояват децата да бъдат в клас.
Втори 15 септември учениците посрещат в условията на извънредна ситуация заради COVID-19. Тържествата днес ще са присъствени, не е ясно обаче дали още следващата седмица няма да са налице условията, при които училищата ще затварят, а децата отново ще прекарват учебните часове вкъщи, коментираха учители пред “Труд”.
Директорът на 119. СУ Диян Стаматов посочи, че учителите са на диаметрално противоположни позиции относно ваксинирането.
“Ако продължаваме дистанционно да работим, учениците да учат, а учителите да преподават, образователната криза или катастрофа съвсем скоро чука. И тя ще бъде много по-силна от всичко, което може да ни залее като криза, защото възможностите на дистанционното обучение вече са изчерпани. Лимитът на възможната даденост за достигане до учениците е до своя предел. Оттук нататък е много критично, ако продължаваме дистанционно, в който и да е от етапите на класовете”, категоричен бе директорът на 119. СУ Диян Стаматов пред “Труд”.
Над 90% от колегите му от общинските училища в София декларират, че предпочитат присъственото обучение, вместо дистанционното, показа анкета на градската управа дни преди старта на учебната година (виж карето).
На този фон просветният министър проф. Николай Денков, който ще открие днес учебната година в ПМГ “Христо Смирненски” в Перник, посочи, че дистанционното обучение е катастрофално за тези, които не са мотивирани. Той припомни и резултатите от проучването на МОН по повод дистанционното обучение от разстояние от края миналата учебна година, което показа, че 25% от учениците след 7. клас не са си взели изпита по литература, а 45% – този по математика.
Денков съобщи и че малко над 30% от учителите са ваксинирани и малко над 20% са преболедували COVID-19. Неуспехът на ваксинационната кампания срещу преподавателите и педагогическия персонал той обясни с недоверието в обществото.
“Диаметрално противоположни са позициите на учителите относно ваксинирането. Тези, които са се ваксинирали, са почти половината, другата продължават да са на позиция, че никой не трябва да им оказва въздействие, нито рекламно, нито някакъв натиск и са на своята твърда позиция, че няма да се ваксинират. А в европейските страни това се разрешава със сериозни национални политически решения и може би и у нас трябва да се сложи такова решение”, коментира положението Диян Стаматов.
По думите му “COVID ситуацията ни очаква в следващите месеци, дори година-два, и ние не можем да продължим да живеем така”.
Междувременно от МОН отчетоха, че общо 706 857 ученици влизат в клас в 2357 училища днес. 58 593 са първокласниците. Очаква се да бъдат осигурени и последните 40 000 устройства за ученици.
Анкета
Над 93% от преподавателите в София „за“ присъствено
Над 93% от столичните учители са за присъствено обучение. Това показва анкета с учители, проведена дни преди началото на учебната година в 145 общински училища, съобщиха от Столичната община.
Анкетирани са 7707 директори и учители от начален, прогимназиален и гимназиален етап. Над 94% от учителите в начален етап и 92% от учителите, прeподаващи на ученици от V до ХII клас, са посочили, че предпочитат присъственото обучение. 31,8% от анкетираните учители имат поставена ваксина, а други близо 22% са преболедували, показва още анкетата.
Отчет на МОН
Ремонтираха 758 школа, 28 ще са в други сгради
Шест гимназии преместени за цялата година
През лятото на следващата година строителството на новия корпус на Френската гимназия в София с класни стаи и физкултурния салон трябва да е завършило.
758 общински и държавни училища посрещат днес учениците си в основно или частично ремонтирани сгради. В други 170 школа ремонтите ще продължат и след началото на учебната година. Директорите им са създали необходимата организация за провеждане на нормален учебен процес, отчетоха от МОН.
По данни на Регионалните управления на образованието учениците на 22 училища ще бъдат временно преместени в други сгради заради продължителни ремонтни дейности. Най-много са тези случаи в областите София – пет, и Стара Загора – четири. Следват Пловдив и Велико Търново с по три. Част от ремонтите ще приключат още през октомври т. г., а други ще продължат и през 2022 г.
До средата на май 2022 г. 14 класа от 9. Френска езикова гимназия “Алфонс дьо Ламартин” в София ще учат в една от сградите на Националната спортна академия на ул. “Гургулят”. Това се налага заради продължаващото изграждане на нов корпус с физкултурен салон и основен ремонт на старата сграда.
До края на учебната година в други училища ще се обучават учениците от шест гимназии в страната. Това са Технологичното училище “Електронни системи” в София, старозагорските 1 ОУ “Георги Бакалов”, СУ “Христо Ботев”, СУ “Васил Левски и Професионална гимназия (ПГ) по облекло и хранене “Райна Княгиня”, както и на Професионалната гимназия по селско стопанство “К. А. Тимирязев” в Две Могили.
Маски, дистанция и хигиена
Родителите съгласни на скрининг с щадящи тестове
Три вида, от които да избират
Проф. Николай Денков обясни, че тестването на учениците може да се случи при желание на поне 90% от родителите.
Образователният министър проф. Николай Денков припомни, че днес на 15 септември между учениците трябва да има дистанция, ако присъстват родители – също. Нужни са и маски по време на тържествата, а след това постоянно ще се носят по време на престоя в училище. Всички ученици ще се задължени да бъдат с такива, с изключение на най-малките от 1. до 4. клас, които ще могат да ги свалят по време на часовете.
Тази учебна година, ако Министерство на здравеопазването издаде централна заповед за преминаване към дистанционно обучение, тогава МОН трябва да се съобрази. Ако обаче няма такава заповед, тогава всяко едно учебно заведение и област преценяват сами дали това е наложително или не в зависимост от местната епидемичната картина, разясни Денков пред Би Ти Ви.
Той обясни, че МОН не предоставя тестове за тестване на децата, а РЗИ. “Има три вида тестове, но трябва 90% от родителите да са съгласни децата им да бъдат тествани. Ако това се случи, те ще бъдат тествани всяка седмица”, уточни Денков относно скрининга на учениците. Според директори, родителите биха се съгласили на тестване, ако се ползват щадящите варианти без бъркане в носа, а със вземане на слюнка.
Междувременно тече кампания за скрийнинг на учителите, като 20 000 от 90 000 преподаватели са заявили, че ще си направят тест. Един от доброволците за такъв е Яна Робева, преподавател по изобразително изкуство в Шумен. “Нямам напуснали колеги преподаватели заради пандемията. Не мога да кажа, че не се притеснявам, но си поставих ваксина и сега ще съм доброволец за антигенен тест”, сподели тя пред “Труд”.
Величка Стойчева, директор на 18. СУ “Уилям Гладстон”: Надяваме се по-малко родителите да оставят децата си вкъщи
Всички сме в очакване да започнем присъствено. Предпочитат учители и родители да е така. Разбира се, всички се притесняваме, защото не знаем какво се случи в хода на учебната година. Има готовност за превключване, както и в хибридна форма, учителите ми са подготвени.
Засега водим само разговори с родителите относно обучението вкъщи по тяхно желание, миналата година приключихме с 200 и няколко деца, които бяха в такава форма по желание на родителите или по здравословни причини. Надявам се тази година да не бъдат толкова голям брой тези ученици.
Бочко Бочев, директор на училище “Братя Миладинови” в Бургас: Няма нищо по качествено от това да си „очи в очи“ с ученика
Не може да става и дума за сравнение между двете обучения. Присъственото обучение носи живия контакт, емоцията, обратната информация. Докато онлайн обучението е някак си изкуствено, макар, че ситуацията е такава, че трябва да поставим здравето на първо място… Но няма нищо по- качествено от това да си “очи в очи” с ученика.
Розалия Личева, началник РУО-Велико Търново: Учениците отвикнаха да казват „Добър ден“
Действащи преподаватели са категорични, че присъственото обучение е изключително важно. Колегите споделят, че живият контакт с учениците позволява на учителя да разбере по реакцията на учениците в клас дали разбират и усвояват материала. Не трябва да се пренебрегва и възпитателният ефект, защото в училище се спазват определен ред и дисциплина. Прави впечатление, че след дългото откъсване от училищната среда, децата са отвикнали да казват “Добър ден” на учителите си.
Иван Игов, психолог: Длъжници сме на хлапетата, не им обяснихме какво е пандемия
Когато говорим за учениците и онлайн обучението, става дума за поне три възрастови групи. Задължително за най-малките е на бъдат на училище. Малко по-различно е при юношеската възраст.
Ние пропускаме факта, че въпреки че децата не говорят, те преживяват това, че могат да заразят близките си, учителите си. От друга страна, го има и синдромът на пренасищането – когато говориш за някакъв травматичен факт, човек минава границата на така нареченото пределно задържане и представа да се съобразява с него, каквото и да случва. Юношите много по-бързо преминават през тези фази. Така че мисля, че много от тях просто вече са изключили и не им пука. Вината за това, което сега се случва на децата ни, е на възрастните. Защото, ако бяхме отговорни, сега можехме да сме се ваксинирали и да има стаден имунитет, и децата спокойно да ходят на училище, както се случва в Израел и Англия. Длъжници сме към децата да обясним какво означава пандемия, защото миналата година не го направихме. Мисля, че трябва да направим образователни филми по темата, защото много от децата не разбират какво се случва.
Източник: „Труд“