Участъкът край отбивката за с. Боснек, където на 23 ноември катастрофира македонски автобус и 45 души загинаха, не е магистрала или скоростен път, а обикновен междуградски път. Това заяви пред „Нова телевизия“ регионалният министър Виолета Комитова. Тя заяви, че не е знаела и до „онзи ден“ си е мислела, че това е магистрала „Струма“. Комитова повтори и хронологията на строителството на пътя, който няма акт 16. Тя се опита да обясни, че не трябва целият фокус да се насочва към инфраструктурата, като добави, че има индикация, че на 300 метра преди катастрофата е имало теч на гориво и пушек. Не поясни откъде идва индикацията. Обобщи, че все пак не е доволна от поддръжката на инфраструктурата.
„Трябва да правим регулярно проверки, но само за този участък от 31 км ни отне седмица. Още не са завършени отчуждителни процедури за този път. Проектната му скорост е 90 км. През 2013 г. някой вдига скоростта на 120 км. без да отговаря на изискванията, но скоростта не е основната причина за тази катастрофа“, каза тя.
Добави, че знае, че „Тракия“ е магистрала, „Хемус“ ще бъде, а „Струма“ след Кресненското дефиле не е проверявана, тъй като „трябва да се ровят 20-годишни документи“.
Регионалният министър не успя да отговори дали знакът, предупреждаващ за зона за отдих, е паднал, както и дали се проверява качеството на светлоотразителите на мантинелата, които „може би не се почистват и се износват“.
„Някои ни внушиха, че катастрофата е станала заради липсата на боя по маркировката“, каза Комитова, а след това отново обясни, че фирмите, наети през април да подновят маркировката, са положили само средната осева линия. Обществената поръчка е за 1.2 млн. лева за 60 км подновяване на маркировката, като фирмите вече два пъти са санкционирани, но сега не могат да работят, защото времето не позволява.
Комитова информира, че мантинелата в участъка е по норма от 2002 г., като сравни такива участъци с панелните блокове, които не отговарят на настоящите противоземетръсни изисквания, но това не означава, че жилищата ще се преправят с повече арматура. Пред БНТ заместник-министърът Иван Шишков заяви, че ще бъде предложен законодателен вариант, чрез който всичко, което държавата е строила незаконно на стратегически обекти, да не се налага да бъде премахвано.
Служебният министър обобщи, че трябва да се направи инспекция на цялата пътна инфраструктура, която е 20 хил. км, да се очертаят рисковите места и приоритетно да се предвидят за ремонтиране.
Последва въпрос за зимното почистване на пътищата, а Комитова призна, че има много организационни проблеми. Тя каза, че не знае кой трябва да проверява с какви гуми се придвижват тировете, а министерството следяло през тол системата за претоварени камиони убийци, които вследствие на това са с неефективна спирачна система.
Източник: „Дневник“