Доклад алармира: Пътуването по АМ Хемус е опасно за живота

0

Автомагистрала „Хемус“ отново влезе в черните новини  – този път не със скандали за пари, изнесени в чували, за финтиране на Закона за обществените поръчки и за провалите в строителството на новите отсечки, а за състоянието на участъците, които са в експлоатация.

Пътуването по магистралата е опасно за здравето и дори за живота на шофиращите и придружаващите ги, алармира Институтът за пътна безопасност в доклад до ресорния министър Гроздан Карадажов.  Предупреждението на ИПБ се основава на одит, извършен от международно признат специалист. Той обхваща 25-километровото трасе на „Хемус“ след Елешница (в посока Варна“), като включва и тунела „Витиня“.

Констатациите са потресаващи. Настилката е в лошо състояние – асфалтът е осеян с дупки и пукнатини, в които се събира и вода и пътят допълнително се руши от това. „Съществува риск от загуба на контрол върху МПС-то  – поради агресивните деформации и задържането на вода върху настилката колата/моторът може да кривне внезапно и да излети от пътя, което пък създава условия за верижни катастрофи, особено при високите магистрални скорости, се посочва в доклада. Знаците са почти невидими – зацапани,  

Мантителите изобщо не могат да изпълнят мисията си на обезопасителни съоръжения, са показали краш тестовете, направени в рамките на одита. Нещо по-лошо, по металните преградди има остри ръбове, които при катастрофа могат да наранят и дори да убият човек, вместо да спасят живота му.

„Сигнализацията и маркировката в изследвания участък не отговарят на стандартите. Те дори са объркващи и опасни!“, се подчертава в доклада. И още: „Тунелите също не отговарят на изискванията за безопасност. Налице са предпоставки за тежки злополуки заради грешно взети от водачите решения в резултат на  дезинформация, породена от качеството на настоящата знакова уредба“.

В тунела „Витиня“ осветлението в източната тръба е много слабо, а и в двете тръби маркировката и сигнализацията са занемарени, светлоотразителната им способност е нарушена. Слабата им видимост създава усещане у водачите за по-широки ленти за движение, при ги изкушава да настъпват педала, а същевременно липсват и повтарящи се знаци за ограничението на скоростта. 

От ИПБ посочват, че много често в официалните сводки и отчети инциденти, дължащи се на горните причини, се „замаскират“ като пътнотранспортни произшествия, причинени от „несъобразена скорост“. Така институциите прехвърлят цялата отговорност на шофьорите, които всъщност са жертви на държавното безхаберие. 

От института сезират новия министър на регионалното развитие за тези проблеми, като му обръщат внимание, че само в последния месец в подопечната му Агенция „Пътна инфраструктура“ са били изпратени десетки сигнали за опасности по АМ „Хемус“ през последния месец, но АПИ изобщо не е реагирала. 

„АМ „Хемус“ е с висок риск от настъпване на тежки пътнотранспортни произшествия. Необходимо е незабавно предприемане на действия за обезопасяване на магистралата от страна на стопанина на пътя. Очакваме да бъдем уведомени за конкретните действия, които ще разпоредите и за сроковете им за изпълнение“, се посочва в писмото – сигнал до министър Караджов. 

Още мрачни детайли от одитния доклад: 

– Паметникът на Георги Аспарухов и Никола Котков се е обособил като място за почивка, но стопанинът на пътя не е организирал монтаж на знак в предходните 2,5 км, с който да информира трафикопотока за възможността за спиране и почивка и така да предупреди, че следва участък с повишено маневриране и възможност за поява на бавно движещи се МПС. 

– При огледа на транспортният коридор и в двете посоки бе забелязано, че голяма част от обезопасителните системи не съответстват на стандартната инсталация. Има множество повреди и неправилен монтаж, липсващи или нефункциониращи светлоотразители, модификации със снадки, обгорени отвори на болтовото съединение и  т.н.

– Мантинелите са опасни и са способни да причинят разкъсвания или ампутации на пасажерите в МПС и мотористите.

– В наблюдавания участък бяха документирани множество точки за прекосяване на платната за движение, за които водачите не са предварително информирани и където атакуващият ръб на ограничителните прегради не е обезопасен.

– Състоянието на пътната настилка и при двете платна за движение е лошо, характеризира се с множество неравности, деформации, дупки и пукнатини – стари и новооткриващи. Естеството на самите повреди не е „стихийно“ (поради неконтролируем природен феномен), те се дължат на липсата на своевременна поддръжка.

– Маркировката е изгубила светлоотразителната си способност, което води до понижена способност за идентифициране на направлението на лентите за движение от водачите при нощни условия и повишена умора.

– Стопанинът на пътя предупреждава, че предстоят участъци от магистралния път, които са в ремонт, но ремонтни дейности не се извършват. Това е пример за подвеждаща информация, т.е. водачите са предупредени за опасности, които не съществуват.

Източник: „СЕГА“

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече