ТВ Евроком с най-много пари от медийните пакети на изборите
Телевизия „Евроком“ е успяла да привлече най-много пари от медийните пакети, отпускани от държавата на политическите партии за агитация по време на избори. Това сочат данни от трите парламентарни избори през 2021 г., обобщени от „Отворен парламент“.
Медийните пакети са държавни средства за инициативни комитети и политически субекти, които нямат право на субсидия. Размерът на тази помощ е от 5000 до 40 000 лв. и тя се предоставя за достъп до медийна реклама. Формациите сами избират медиите, в които да се рекламират. Договорите с тях се одобряват от Централната избирателна комисия (ЦИК), която превежда средствата директно на конкретната медия.
За трите парламентарни избори бюджетът е отпуснал 2 132 742 лв., от които 758 530 лв. или 36% от тях отиват при телевизия „Евроком“.
Ето и медиите, привклекли най-много медийни пакети:
Телевизия „Евроком“ отделя голяма част от програмата си за политическа публицистика. В нея предавания имат Сашо Диков, Люба Кулезич, Валя Ахчиева, Иво Божков. Според медийния регистър в СЕМ нейни собственици са Злати Златев и Росен Илчев.
Медийните пакети трудно могат да се използват за купуване на телевизионно време в по-рейтингови телевизи, тъй като техните тарифи са доста по-високи. Впечатление прави обаче присъствието на доста екзотични медии в топ 20 на най-големите бенефициенти, избрани от партиите да предават техните послания до избирателите. Там е например издателството за земеделска и пчеларска литература „Еньовче“, което има и политически сайт – bgreporter.info. Там е и Естейт тв, в която се представят имоти и туристически услуги.
Данните за финансирането на политическите кампании показват, че партиите основно разчитат за плащане на агитацията не на медийните пакети, а на партийната субсидия, дарения и собствени средства от членски внос.
Повечето партии, които са се възползвали от медийни пакети, обаче имат само символични приходи от членски внос, сочат отчетите на тези политически субекти за 2020 г., в която избори не са провеждани. Общите им приходи възлизат на едва 7 000 лв. – 6 000 лв. от членски внос за партия Пряка демокрация и 1 000 лв., дарени на МИР. Формацията на Боян Расате и Партия на зелените пък отчитат нулеви приходи за същата година. Това са четирите формации, които са усвоили най-много средства от държавата под формата на медийни пакети.
ЦИК продължава да няма механизъм за контрол на ефективността на изразходваните средства от медийните пакети, констатират от „Отворен парламент“. Членовете на комисията следят единствено за спазването на формалните изисквания преди да одобрят даден договор. Това води до липса на дебати и на достатъчно информация относно типа медийна услуга, а в някои случаи – и на медията, която я предоставя.
„Още преди кампанията за изборите през април 2021 г. Институтът за развитие на публичната среда е предложил на ЦИК да създаде публичен онлайн регистър за разпределението и разходването на медийните пакети, но това не се случи.