България- страната на узаконеното беззаконие

0

Шофьор с над 50 тежки пътни нарушение, отнета швейцарска шофьорска книжка и каращ автомобил с фалшиви номера, предизвика тежка катастрофа в София снощи, при която загинаха две млади жени, намиращи се на тротоара на централно кръстовище – пред хотел „Хемус“. По този повод „Дневник“ публикува няколко мнения от социалните мрежи.

Явор Сидеров:

Преди няколко месеца, в опит да ме изпревари неправилно и с превишена скорост малко след караулката на Владая в посока София, шофьор на джип ме удари, изхвърли ме от лентата и избяга. Настигнах го на войнишкия паметник. Слязох от колата с тежко предчувствие, че ще трябва да се бия с мутра или уонаби мутра. Оказа се 68-годишен лекар, чиято съпруга се нахвърли върху мен с обвинения, че аз съм предизвикал ПТП-о, а когато повиках КАТ, обвини мен и тях, че се познаваме и сме в комбина срещу мъжа й. Така или иначе, след като установиха безусловно вината на лекаря и преди да разменим застрахователна информация, катаджиите ме попитаха дали искам да му се пише акт. Изумен, попитах дали отговорът не е очевиден. Не е, господине, каза единият. Ние сме медиатори. Тук сме, за да разрешим конфликта между вас. Вие решавате дали той да бъде санкциониран или не.

Гръм да бе паднал, нямаше да ме стресне толкова, колкото това очевидно отстъпление на държавата от функциите й. Не съм целият в бяло, имам своите прегрешения, но никога не съм очаквал, че в обратната ситуация наказанието ми ще решава друг гражданин, а не натоварените с тази задача институции. Именно това е държавата – обществен договор, според който гражданите прехвърлят правото на възмездие за понесена несправедливост на органите на властта. Целта е да бъдат избегнати саморазправата и вендетата и да бъде въздадено правосъдие. Затова държавата има монопол върху наказанията – базисни неща са това. Но не.

Снощи бивш футболист, съден за черно тото, е убил две момичета на 22 и 26 години с джипа си. Карал е бясно по“Черни връх“ и е избягал от местопроизшествието, не много далеч от кръстовището, на което беше убит Милен Цветков. В колата му са открити синя полицейска лампа и две стоппалки. Номерата са фалшиви, германски, а самият той е с отнета швейцарска книжка и над 50 нарушения. Обявен е за общонационално издирване. Вероятно когато бъде заловен или се предаде, с него ще разговарят медиатори и ще му предложат какво наказание да си избере.

България е страната на узаконеното беззаконие, на нормализираната до баналност корупция, на хроничната гражданска безотговорност и безразличие. На всеки пример за обратното има по сто примера в подкрепа на това твърдение. Властта бие журналисти, но не смее да пипне убийците по пътищата, смело залавя 0,5 грама марихуана, но пропуска кервани контрабанда през „Капитан Андреево“, гони дядовци, натоварили бричките си със зарзават за пазара, но не може да се справи с уличните гонки, които тероризират нощна София.

Сигурен съм, че този мой изблик ще бъде критикуван като емоционален и популистки, но това слабо ме интересува. Предпочитам да се карам с рафинираните умове във фейсбук, отколкото да ме помете някой троглодит със стоппалка в колата и усещане за тотална ненаказуемост. А вий, вий сте идиоти, че живеете с всичко това.

Петьо Славов, адвокат:

На пръв поглед се повтаря инцидента с Милен Цветков: Пиян или дрогиран водач на МПС преминава на червено и убива човек. Дори пак е на бул. Черни връх.

Но внимателния прочит показва, че положението всъщност е далеч по-тежко:

Този път жертвите са вече две и водачът е избягал от местопрестъплението и продължава неговото издирване.

И още нещо – 2 години след убийството на Милен Цветков обществото ни не си е извело поука и продължава да „произвежда“ изроди.

Държава отдавна липсва.

В тази ситуация няма невинни.

Разделеното ни общество в крайна сметка доведе до ново деление – на жертви и на престъпници.

Трябва нещо да се направи и трябва да се направи от всеки един от нас и то още днес.

И не само днес.

Институт за пътна безопасност:

Експертите на Института за пътна безопасност многократно са сигнализирали министъра на вътрешните работи за липсата на физически контрол на движението в град София.

През последните няколко месеца през нощта всяка вечер стават средно около 20 пътнотранспортни произшествия.

Това е около два пъти повече, отколкото в предишни години. Екипите, които контролират безопасността на движението през нощта в централната градска част са не повече от два при необходимост от ефективен контрол на дванадесет такива екипи.

Останалите екипи, които излизат на работа през нощта от пътна полиция, са разпределени на трите автомагистрали по един и четири екипа за документиране на пътнотранспортни произшествия.

Налице е неефективно управление на силите и средствата за контрол на движението в столицата. Институтът за пътна безопасност е информирал министър Рашков за недобрия професионален климат на работа в пътна полиция, командироват се неудобни служители от полицията при недостиг, което увеличава недокомплекта на Пътна полиция.

Относно конкретния инцидент считаме, че е недопустимо да се изнася предварителна информация, преди да бъде безспорно установен напусналия водач от пътното транспортно произшествие. Опитът ни показва, че такива случаи собствениците на МПС се консултират с адвокати и на база на предварително изнесената информация от Пътна полиция, шиканират целия наказателен процес.

Що се касае, че в град София управляват водачи с повече от 50 наказателни постановления, искаме да уведомим министъра, че са налице стотици такива. Липсата на инициативност и прехвърляне на отговорността единствено и само на слабото законодателство е израз на безсилие при управлението на риска от пътнотранспортни произшествия. Булевардите Сливница, България, Черни връх, Тодор Александров, Южната дъга са места с изключително висок риск от настъпване на ПТП и с практически нулев физически контрол. Изключително погрешно е 90% от контрола на Пътна полиция да се основава само на камерите за скорост.

Близо година мина, откакто в град София беше изключена зелената мигаща светлина, която даваше допълнителна информация на шофьорите при преминаване през кръстовищата. По данни на Столичната община след въвеждането й катастрофите на кръстовищата в град София са намалели наполовина. Необходимо е да се извърши задълбочен анализ какво въздействие е оказало изключване на зелената мигаща светлина върху безопасността на движението по пътищата в град София.

Радослав Бимбалов:

Вечер, от никаквите. Дежурен летен дъжд бевъзмездно мие улиците на прашната столица. На педя от градския пъп, мощен черен джип прелита над червения светофар и пикира в такси, след което се завърта и срутва асансьорния павилион на метрото. При този инфрастуктурен сблъсък джипът се цепи на две. Задницата поема своя нов, свободен път. Един тон метално гюле полита в безмилостен кърлинг по тротоара. На пътя му застават две случайни млади жени, неусетно запътили се към небесата. На 22 и 26.

В другата половина на джипа е имало шофьор и спътник. Изчезват в първите секунди след сблъсъка. Водачът е рецидивист – сборът от годините на жертвите е равен на тежките му нарушения на пътя. Карал е с фалшива книжка, с фалшиви номера, в държава с фалшиви правила, фалшиви норми и фалшиви наказания. Истински са били само намерените в половинката джип две сини лампи и полицейска стоп-палка.

Водачът се издирва, национално. Ще го намерят, заловят, закопчаят, покажат. Ще го пооплюем дружно, ще го заклеймим, ще го прокълнем, ще призовем наказание от всевиждащия Бог. А после бавно и кротко ще забравим и ще си тръгнем по тротоара на живота.

Горчиво утро, колеги българи. Държава, в която наказанията са само Божии, е в ръцете на Дявола.

д-р Александър Оскар:

Държава, в която заобикалянето на закона е превърнато в норма и наказанията са само Божии е обречена и няма бъдеще!

Време е да излезнем от дълбоката летаргия и да поемем отговорност за обществото, в което живеем, и бъдещето, което искаме да завещаем на нашите деца.

Иван Бакалов, журналист:

В Гърция арестуваха български шофьори за превишена скорост и полека-лека нашенци се научиха, че там не могат да си карат като у нас. Опасен си за живота на другите, както се видя при последния случай.

За 50 км превишение – арест и наказателна отговорност – така трябва да е. Заснет с камера превишил с 50-60 км – да го арестуват впоследствие. Много бързо ще се отучат.

В София вечер ме задминават с над 100 км в час по булеварди с ограничение 50-60 км час.

Глобите и сега не са малки, но изглежда не плашат състезателите.

Тия дни пътувах по магистрала „Тракия“, многократно ме задминаваха „с 200“, както се изразява бившият премиер. И светкат, притискат шофьори, които карат в ограничението, създават опасност от инцидент. При такава скорост няма спасение при злополука.

Минал съм 10-ина хиляди километра по магистрали из Щатите, няма задминаване, карат максимум с 5 мили над ограничението и в лявата, и в дясната лента. По-голямо превишение влиза в досието на шофьора и на следващата година плаща двойно-тройно застраховка. Никой не смее да превишава.

Димана Ранкова:

Колко въпроси след поредния трагичен инцидент

– КАТ добре познават от години това лекенце и неговите безобразия, но какво от това

– КАТ го хващат преди месец, че шофира дрогиран, но го пускат, защо

– отнети са му 80 точки, нали уж максимумът е значително по-малко

– известен бил като наркопласьор от центъра и близо до училище, това със сигурност със знанието на съответното РПУ, та отново какво от това

– известен бил и за други нарушения, та пак какво от това

… Сигурно и много друго. Ама защо сега се питаме, а пък КАТ отчита суха статистика, че е избухала 50 наказателни постановления. Това как да се обясни на семействата на нелепо загиналите. А те могат да са дъщерите на всеки от нас.

Автор: Екип „Дневник“

Източник: „Дневник“

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече