Мрачната тайна на социолозите – “Ако истината има много страни, лъжата има много гласове”

0

Защо десетилетия наред прогнозите на агенциите бяха верни, а миналия ноември изведнъж се провалиха

На социолозите тези дни задължително трябва да им се лее куршум, без червен конец и скилидка чесън да не излизат. Насочената срещу тях негативна енергия е плашеща, до изборния ден да чукат на дърво и да си лискат менче на излизане.

Трябва да признаем, че това масово негативно отношение е преекспонирано, субективно и крайно несправедливо. Социологията по своята същност е миролюбива наука за разлика от нумерологията например, която дава 50:50 гаранция кой ден е най-правилен за сватба и за секцио. Или астрологията, която може да не вземе предвид асцендента, когато Венера, Юпитер и Плутон са във втори дом и да ти прецака интервюто за работа. А хиромантията? Ако ти объркат линията на живота със стар белег от порязване, цялото бъдеще ти се скапва за секунди.

Социолозите просто правят анкети и таблици, но си навличат повече омраза

и гняв дори от календара на маите, който най-коварно ни хвърли в заблуждение, че светът ще свърши през 2012-а.

Новият пиар на “Промяната” Найо Тицин е погнал агенциите от началото на предизборната кампания – първо с илюстрация как нито една от тях не е познала резултата от вота 2 в 1 миналия ноември, после с коментар към безобидна таблица с моментни политически нагласи: “Клиентите са най-важни преди и сега. Нищо, че Петков и Василев се довериха именно на социология, за да решат дали да правят предизборна коалиция с “Демократична България”.

Дори да пренебрегнем заяжданията, измислянето на прякори на Андрей Райчев и всякакви шегички от неизвестни фейсбук деятели, не можем да подминем изказването на Ицо Хазарта – не удар, взрив предизвиква в кротките научни среди.

“Спомням си – споделя партийно ангажираният рапър, – на миналите избори една от социологическите агенции ни искаха 100 хиляди лева на процент отгоре…” Да ги беше плюл, нямаше да ги обиди повече.

Чърчил: “Ако истината има много страни, лъжата има много гласове”

Изглежда, тази наука е обречена на страдания, унизителни подозрения и гръмки критики, докато не превъзмогне професионалната си етика и не разкрие своята мрачна, потискаща, мъчително пазена тайна.

Преди големия провал през ноември 2021 г. българските социолози успяваха да предвидят тенденциите. Може да е имало известни неточности в прогнозите, по-малки, по-големи разминавания с реалността, но като цяло познаваха каква е волята на избирателя.

Проучванията на общественото мнение разкриваха коя партия вдига вълна на одобрение, коя се срива, кои ще бъдат новите звезди в парламента. Никога не са били решаващ фактор за изборния резултат, данните им са полезни главно за постигането на пропагандни предизборни цели. Дори обвиненията в платена стъкмистика да имат някакво основание, досега не се е стигало до гръмовна подмяна на тренда – потапяне на фаворити или възцаряване на лузъри. И изведнъж, въпреки цялата си експертиза, бази данни, методологии и пр., социологията катастрофира челно в единственото

ново, ключово и очевидно непредвидимо обстоятелство – машините

Всичко останало си беше както преди.

Ужасен, хамлетовски капан!

От една страна, агенциите не могат да си плюят на авторитета, като кажат, че масово ги е ударила дамлата, а от друга, биха изглеждали жалки, ако обвинят машините.

Не че някой е наясно къде ги държат, защо ги ремонтират, след като им няма нищо, как точно се съхраняват данните, в кой джоб е вярната флашка и въобще

колко надежден е този задължителен начин за гласуване, който почти не се ползва в Европейския съюз

Усещането е смущаващо, като да не знаеш кой котлон е включен, обаче не можеш да надвикаш законодателите, които се бият в гърдите, че по-честен от машинния вот няма на света.

Както се казва, парен каша духа, затова в днешната кампания социологическите проучвания са плахи и пояснени с много условности: не може да се предвиди избирателната активност, както и вотът от чужбина, както и резултатът на ДПС, а и този на “Възраждане” е възможно да ви изненада, също и Стефан Янев е енигма…

За да опазят разклатеното си достойнство в тези смутни времена, агенциите няма смисъл да се оправдават и да стъпват на пръсти. Най-вярното и рейтингово решение е да се посветят на нумерологията. Условна, древна наука, свързана с цифри, не им е чак толкова далечна, пък и няма да зависят от мистериозни фактори. Ще съобщават на електората изумителни неща, като това, че когато умножим което и да е число по 9, след това съберем резултата и го редуцираме до единично число – пак е 9. Пък нека всеки си направи изводите сам.

Защото цифрите никога не лъжат.

Автор: Диляна Ценова

Източник: „24 часа“

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече