Ето го руския ядрен влак, с който Русия всява ужас в света

0

Легендарните съветски ядрени влакове дълго време не дават покой на Съединените щати. Абсолютно неразличими от товарните, те кръстосват из целия СССР, готови във всеки един момент да ударят врага, насочил оръжията си към Съветския съюз.

Повечето наземни ракети-носители през 70-те години на миналия век са добре познати на потенциалния враг. СССР решава да скрие коз в ръкава си и да бъде една крачка пред възможния противник – за тази цел на въоръжение в Съветския съюз са приети бойни железопътни ракетни системи (БЖРК).

С развитието на системите за космическо разузнаване става все по-трудно да се гарантира тайната на местоположението на ядрените оръжия, което създава опасност от тяхното унищожаване от вражески ракети в случай на широкомащабна война. Базираните в минни комплекси, например, са специално надеждно укрепени и затворени с многотонни „капаци“ от бетон, които могат да издържат налягане до сто атмосфери.

Но скриването на ракетите в мините е не особено надеждно според военните – тогава в СССР и САЩ са разработени мобилни наземни ракетни комплекси (ПГРК), които са способни тихо да навлизат в райони на бойно патрулиране. Руснаците обаче решават да не спират дотук и поставят ядрени оръжия директно на релсите.

Съединените щати проектират подобен ракетен влак Mobile Minuteman през 60-те години на миналия век, но той скоро е изтеглен от експлоатация, тъй като се оказва твърде сложен и скъп. За разлика от американците, СССР стига до края и прави наистина неуловим ядрен влак.

Основните му предимства са, че може лесно да преодолее до хиляда километра на ден, а поради минималните външни разлики от цивилните влакове е почти невъзможно да бъде засечен и разпознат на огромната територия на Съветския съюз.

Благодарение на голямото разклонение на железопътната мрежа, атомният влак може да бъде преместен до всяка точка в най-кратки срокове. По този начин, в случай на широкомащабна война и вражеска атака, Москва има шанс да нанесе мощен ответен удар на територията на врага, дори при пълно унищожаване на всички останали оръжейни системи.

Бойните железопътни ракетни системи се състоят от дузина вагони, три от които са пригодени за пускови установки на междуконтинентални балистични ракети. Останалите съдържат отделения за бойно управление и комуникации, както и жилищни помещения и складове за гориво и храна за военните.

Поради много голямата маса на БЖРК, част от железопътните линии са подсилени, а вагонът с пусковата установка получава осем колела, вместо стандартните четири. В същото време специални устройства позволяват да се разпредели натоварването на влака между предните и задните вагони.

Ракетата с твърдо гориво RT-23UTTKh „Молодец“ е разработена специално за ядрения влак. С десет ядрени бойни глави тя може да удари цел на разстояние повече от десет хиляди километра и да унищожи една не голяма европейска държава. Тази ракета, тежаща сто тона и дълга повече от 20 метра, се намира в стандартен товарен вагон. Ако е необходимо, влакът може да спре всеки момент, за да изстреля бойни глави. След изстрелването на междуконтинентална балистична ракета влакът почти веднага напуска мястото.

По време на подготовката на проекта атомният влак е подложен на различни тестове. При един от тях ракетния железопътен състав е поставен под ударна вълна с мощност хиляда тона тротилов еквивалент. Ракетната система достойно издържа това натоварване.

Ядрените влакове се движат през територията на СССР само за няколко години, тъй като тези оръжия и в такова количество се превръщат в истински шок за западните страни, които още през 1991 г. се споразумяват със съветското ръководство да отмени бойните патрули на БЖРК. През 1993 г. е подписан договорът СНВ-2, с който САЩ постигат ликвидирането на такива комплекси. По-късно, през 2005 г., ракетните влакове са окончателно изтеглени от експлоатация, демонтирани и унищожени.

Днес има сериозна вероятност ядрените влакове отново да на служба в руската армия. В началото на 2000-те се появява идея този тип оръжие да се пресъздаде и да се нарече „Баргузин“. Новият комплекс трябва да бъде външно неразличим от обикновен товарен влак. Във вагоните трябва да са разположени три междуконтинентални балистични ракети с тридесет бойни глави с мощност 550 килотона всяка. През 2016 г. новият комплекс успешно преминава първия етап от изпитанията на ракетите.

През 2017 г. се появява информация за спиране на работата по проекта, но руското министерство на отбраната заявява, че страната няма да се откаже от ракетните влакове. Наскоро генералният конструктор на Московския институт по топлотехника, академик на Руската академия на науките Юрий Соломонов, говори за разработването на унифицирана ракетна система „Ярс“ с възможност за базиране на влакове. Всичко това предполага, че ще има нови секретни ядрени влакове! А може би вече дори са влезли в експлоатация и патрулират из огромната руска територия всявайки ужас у противниците.

Източник: Труд

Оставете отговор

Вашият електронен адрес няма да бъде публикуван.

Този уебсайт използва бисквитки за да подобри вашето пребиваване на него. Приемам Научете повече