Катар предупреди европейците да очакват неприятни енергийни изненади през идната година и проблеми с доставките до 2025-а, ако войната в Украйна продължи и руският газ не се върне на световните пазари. Министърът на енергетиката на емирството от Залива – Саад бин Шерида ал-Кааби – посочва, че Старият континент ще има достатъчно синьо гориво за електричество и отопление през тази зима, но истинското предизвикателство предстои през 2023-а когато резервите се изчерпят, особено ако зимните месеци са по-студени.
Много европейски държави проведоха разговори с Катар – най-едрият световен износител на втечнен природен газ, за да се освободят от зависимостта си от руски изкопаеми горива. Ал-Кааби, който е и шеф на държавния газов гигант „Катар енърджи“, обаче предупреждава, че не вижда бъдеще с „нулеви количества руски газ“ за Европа. При такъв сценарий той смята, че „проблемът ще е огромен и ще продължи много дълго“. Защото европейците нямат достатъчно обеми, които да заменят този руски енергиен източник в дългосрочен план, освен ако не решат да строят големи атомни централи или да върнат въглищата, или течните горива.
Русия е доставила 155 млрд. куб м природен газ на страните от Европейския съюз през миналата година, което представлява 40% от общото газово потребление на блока. Брюксел се надява да редуцира тази зависимост чрез увеличени пратки от други държави като Алжир и Норвегия, както и чрез внос на големи количества втечнен природен газ от по-далечни дестинации. Замяната на цялото руско синьо гориво за Европа обаче ще изисква годишно по 112 млн. тона втечнен газ, което е еквивалентно на почти една трета от целия сегашен пазар, по данни на инвестиционния консултант „Бърнстейн рисърч“.
Катар, който традиционно изпраща 70% от втечнения си природен газ на клиенти в Азия по сключени дългосрочни контракти, може да отклони едва 10-15 процента от сегашното си производство за Стария континент, докато новите проекти не влязат в експлоатация. Ал-Кааби обаче припомня, че значимите газови програми в глобален мащаб ще започнат да дават продукция не по-рано от 2025-а кагота съвместното предприятие „Голдън пас“ на „Катар енърджи“ с „Ексън мобайл“ се очаква да изпраща на пазара допълнително по 16 млн. тона втечнен газ годишно. Емирството ще похарчи и почти 30 млрд. долара за разширението на Северното поле – най-голямото газово находище в света – за да увеличи годишния си производствен капацитет на втечнено гориво от 77 на 126 млн. тона годишно до 2027-а.
Обединеното кралство започна преговори с Катар преди година с предложение държавата от Залива да стане „доставчик от последна инстанция“ за Острова. Ал-Кааби, който се е срещнал с британския министър на бизнеса, енергетиката и индустриалната стратегия Джейкъб Рийс-Мог на 4 октомври, заяви, че двете държави „са сближили позициите си“, но е трудно да каже кога ще имат сделка.
Катар е подписал предварително споразумение с Германия през март, но тези преговори са били затруднени от разногласия за сроковете на договорите. Доха води дискусии и с Франция, Испания, Белгия, Полша и Словакия за увеличение на износа за тези държави.
„Катар енърджи“ предпочита да продава синьото си гориво по дългосрочни контракти, които предлагат сигурност, защото инвестира милиарди долари в енергийна инфраструктура. Азиатските купувачи на катарската суровина по правило се съгласяват на договори със срок от 15 до 20 години. За Ал-Кааби основният проблем, който пречи на преговорите на страната му с европейските държави е свързан с предизвикателствата пред правителствата да посредничат за газови доставки по фиксирани контракти за енергийни компании, които са частна собственост. Освен това остава и съмнението, че Европа би искала да ползва временно природния газ като източник на енергия заради прехода към възобновяеми източници. Докато направените разходи за инвестиции в газовия сектор ще се отплатят с разумни доходи за срокове от 25, 30 и дори 40 години.
Същевременно, по думите на ал-Кааби, преговорите между Доха и Европа за катарски природен газ създава „огромна конкуренция“ с азиатските вносители, които искат да си гарантират дългосрочни доставки. И емирството от Залива говори с почти всеки клиент от Азия, заинтересуван сериозно от сключването на сделки.
Източник: „Банкеръ“