Българска му работа – едва ли има читател, който да не знае какво значи тази приказка. И по всичко изглежда, че тя е приложима за случилото се в най-чудната енергийна мощност, с която България разполага – ПАВЕЦ Чаира.
ПАВЕЦ е най-голямата помпено-акумулираща водноелектрическа централа – уникално съоръжение, тъй като работи изцяло екологично и е балансьор на енергийната ни система. Замислено от инж. Георги Куков, това съоръжение буквално уравновесява енергийния ни микс, защото заради хитроумния дизайн и използването на водите на два язовира („Чаира“ и „Белмекен“) за производство на ток може бързо да се увеличава или намалява количеството произведена електроенергия според нуждите заради натоварването на други български мощности, например АЕЦ „Козлодуй“. Най-често нощем, защото тогава има излишък от ток в системата, трябва да се осигури мощност, която бързо да „изтегли“ излишъка на ел. енергия – и „Чаира“ го прави, като изпомпва вода в обратна посока.
По-правилно е да се каже „можеше“. Защото ПАВЕЦ не работи. Причината е ясна – авария при тест след ремонт на турбина 4 и генератор 4. Но каква точно е аварията – въпросът няма официален институционален отговор.
Източници на Actualno.com от кухнята по въпроса с ПАВЕЦ „Чаира“ обаче хвърлиха повече светлина какво е станало. „Нещата с турбина 4 са свършени“ – такава е тяхната оценка за случилото се.
Какво представлява ПАВЕЦ „Чаира“

СНИМКА: Министерство на енергетиката
ПАВЕЦ има общо четири мощности – четири турбини и четири генератора. Първите две турбини и двата генератора са изцяло направени от японския гигант „Тошиба“. Другите две турбини и два генератора са създадени по стандарт на „Тошиба“, но от български предприятия, с някои малки изключения на отделни компоненти, които са изцяло японски. Плевенският „Машиностроителен завод Н. Й. Вапцаров“ е отговорен за турбините, а ЕЛПРОМ-ЗЕМ – за генераторите, като инженери от двете предприятия отиват в Япония, за да натрупат опит (да съберат ноу-хау, казано по-модерно). Изграждането на ПАВЕЦ отнема десетилетия, като японските мощности (1 и 2) заработват през 1995 година, а „българските“ – през 1999 година. Каква е цената, официално не се знае, но има експерти, според които ПАВЕЦ е по-скъпа от АЕЦ „Козлодуй“ – заради сложността на проекта.
Откакто ПАВЕЦ работи, мощностите ѝ не са минавали ремонт. Пред „Капитал“ представителят на „Тошиба“ в България Андрю Притчард посочва, че още 2013 година японската компания обследва ПАВЕЦ и прави доклад за състоянието на мощността, в който има и съответните препоръки какво да се рехабилитира и какво да се монтира по всички генератори и турбини. Само че НЕК (Националната електрическа компания), която е собственик на ПАВЕЦ „Чаира“, решава да не заложи на „Тошиба“ за ремонтните дейности и вместо това през 2018 година (по времето на третото правителство на Бойко Борисов) прави обществена поръчка, която е спечелена от австрийския консорциум ABB – VOITH.
Ремонтният провал

СНИМКА: БГНЕС
Според източниците на Actualno.com не само този консорциум прави рехабилитация и ремонт – в дейностите се включва подчиненото на НЕК предприятие „Водноелектрически централи“, Пловдив. Какво точно са правили неговите служители в ПАВЕЦ „Чаира“ (неофициалната ни информация е, че е имало „някакви заварки“) нашите източници не знаят, но смятат, че то не е свършено професионално и се съмняват, че предприятието изобщо е имало необходимите експерти, за да се справи.
При теста на турбина 4 на 22 март, 2022 година всичко се поврежда – и турбинното колело, и хидравликата, и направляващият апарат. Напорът на водата (тя се спуска от 650 метра височина по тръба от язовир „Белмекен“), с който трябва да се справи турбината, е огромен – натиск от 70 тона в секунда води до повреди в неподвижни носещи структури на турбината (конструкцията прилича на черупка на охлюв), твърдят източниците на Actualno.com. В процеса на нормална работа на турбината, тези структури (стационарно направляващи лопатки на спирална камера на турбината) не са под постоянен натиск от водата – те имат друга роля. Затова и заключението на ABB – VOITH след проваления тест, че огромните пукнатини в тях (по официални данни 8 от 10 се спукват) може да са следствие на „умора на метала“ е абсурдно, смятат нашите източници. НЕК може всичко да покаже и докаже на хартия– протоколи и доклади, също и от теста, но резултатът на практика е видим, мощността не работи. И освен всичко друго, основите на тези структури са вкопани в 5 метра бетон – за какво износване на метал говорим, добавят те.
Каква тогава е причината (или причините), довели до разрушаването на направляващите лопатки на турбина 4? Неправилно балансиране на турбинното колело? Неправилно боравене с друг компонент на турбината? И само с един ли? Грешни изчисления колко бързо да се натовари турбината? Съвкупност от тези възможности – някои или всички? Нещо друго?
Косвена податка, че има човешки гаф в случая е и обявената процедура за проектиране, доставка и монтаж на скоростни защити за напорните тръбопроводи на ПАВЕЦ „Чаира“ и ПАВЕЦ „Белмекен“. Но източниците на Actualno.com обръщат внимание, че останалите турбини и генератори нямат повреди, само че не работят – логичното обяснение е страх, че ако бъде направен практически тест, с тях ще се случи същото, тъй като не е изяснено какво точно е станало след рехабилитацията и ремонта, за да аварира четвъртата турбина.
Извън случилото се с турбината, стои въпросът и с генератора. Там има натрупан нагар – защото има миниатюрно разстояние във връзките, тъй като генераторът е вкарван на части в тунела, нямало е как иначе. Съответно, заради това разстояние се получава търкане и натрупване на нагар – проблем за работата на цялата мощност. Отстраняването на нагара обаче не може да е основна причина за проваления ремонт, категорични са източниците на Actualno.com.
И сега какво?

СНИМКА: Министерство на енергетиката
Внушенията на служебния енергиен министър Росен Христов, че е възможно да се замени изцяло една турбина, не са релевантни, смятат източниците на Actualno.com. А причината е проста – едни и същи елементи на всички турбини са вкопани в основа от 5 метра бетон. Това е все едно да изрежеш парче от жилищен блок при един вход, за да ремонтираш мазето, което е общо за всички входове, а после да върнеш изрязаното парче. Или визуално – както изглежда долната снимка на ударения от руска ракета Х-22 блок в Днипро (Днепропетровск). Там може ли да сложат на мястото на разрушеното нов елемент и блокът да си остане?

СНИМКА: Getty Images
Може ли да се ремонтират авариралите елементи? Трябва ли да се подмени всичко в „Чаира“ тоест да се построи изцяло наново съоръжението? Вероятно може, вероятно вариантът е повече от един, въпросът е в цената и усилията.
Изводи за провала в ПАВЕЦ „Чаира“
Категорично случилото се е човешка грешка, казват източниците на Actualno.com. Те обаче не се наемат да определят дали е неволна, или саботаж. Припомняме, че ДАНС разследва случилото се, защото ПАВЕЦ „Чаира“ е обект на националната сигурност. А през февруари, 2022 година тогавашният вътрешен министър Бойко Рашков каза, че ПАВЕЦ „Чаира“ се проверява, и добави, че най-голямата помпено-акумулираща ВЕЦ в Югоизточна Европа е била унищожавана, „очевидно и най-вероятно с оглед на икономическите интереси на един субект“.
Какво е станало и какво ще стане с ПАВЕЦ „Чаира“ – бъдещето ще покаже. Нещата обаче ще са трудни – много. Ясно е дори без хора от кухнята да го казват.
Източник: Actualno.com