Започна се! Приказки за избиратели и предизборни рейдове в страната
Разум, отговорност, стабилност, свобода, има как, можем – тези думи ще преследват избирателите от клипове, плакати, листовки и билбордове в следващия месец, когато предстои петата поред предизборна кампания в рамките на две години. Формално началото ѝ е днес, макар всъщност за трите месеца съществуване на 48-ото Народно събрание тя практически не е спирала.
Спиралата от избори в последните две години и мъчителните неуспешни опити за намиране на управленска формула изправят партиите пред необходимостта да търсят нови решения, колкото и невъзможни да изглеждат те. Първото от тях ще е опитът да постигнат по-високи резултати – така дори да не постигнат мнозинство за излъчване на кабинет, поне ще намалят броя на нужните партньори, с които да се преговаря за подкрепа. Целта е ясна – всяка формация ще се бори да запази твърдия си електорат и заедно с това ще пробва да привлече нови избиратели.
В опит да вдигнат рекордно ниската избирателна активност (39.4% през октомври миналата година) и собствените си резултати, повечето политици ще търсят неизползваните възможности в по-малките градове, показа проверка на „Дневник„. Преглед на първоначалните планове на партийните централи показва, че кандидатите смятат да се върнат към познатите отпреди пандемията от COVID-19 концерти, хепънинги и разговори очи в очи с избирателите, а агитацията в социалните мрежи да остане само за българите в чужбина.
За първи път агитацията за парламента ще разчита на цели три идеи за национални референдуми по щекотливи теми – за отлагане въвеждането на еврото, за преминаване към президентска република и срещу „джендър идеологията“ в училищата. И трите са далеч от реализиране и според юристи нямат реални шансове за успех.
Другите основни теми се очаква да бъдат инфлацията и цените на стоките, доходите, ядрената енергетика, еврозоната, Шенген и съдебната реформа.
Слоганите на основните претенденти за новото Народно събрание са променени от миналата кампания досега, макар отново да не се отличават с особена креативност:
- ГЕРБ-СДС: „За стабилна България отново“
- „Продължаваме промяната- Демократична България“: „Има как“
- ДПС: „Разум, отговорност, диалог“
- „Възраждане“: „Избери свободата!“
- БСП: „Да, можем!“
- „Български възход“: „С разум за България“
Кампанията започва от днес и ще продължи до полунощ на 31 март. По закон тя трябва да се води само на български език, а анонимните агитационни материали са забранени. Формациите, които са решили да поставят началото ѝ днес, ще го направят в ранния следобед, тъй като преди това представители на всички претенденти за Народното събрание ще се качат на връх Шипка, за да отдадат почит пред Паметника на свободата на загиналите в Руско-турската война (1877 – 1878 г.).
Новата коалиция в опит да върне избирателите
Както и миналата година, кампанията на „Продължаваме промяната“ (този път заедно с „Демократична България“) започна от Пловдив. Откриването беше в петък (3 март) от 14 ч. на площада между хотел „Рамада Тримонциум“ и Централната поща, а организаторите бяха подготвили хепънинг с участието на всички лидери на формации в коалицията.
В коалицията се надяват, че ще убедят уморените от поредицата избори хора да се върнат пред урните и да гласуват. На въпрос как ще го направят, цитират думите на един от лидерите – Кирил Петков: „с много емоция и разум“. Разчитат на това, че само по себе си обединението им ще е достатъчно, за да накара хората да повярват, че с „обединени усилия“ ще могат да подобрят средата в България. Предварително беше обявено, че част от стратегията за кампанията ще е обединението да разговаря с разнородни граждански организации, чиито гарант в парламента обещава да стане. Това, по думите на Кирил Петков, се очаква да донесе „подкрепа, каквато социолозите не могат да „хванат“ в проучванията си за електоралните нагласи“.
От предизборния щаб заявиха, че за кампанията са предвидили да обиколят колкото се може повече населени места, за да може лидерите и кандидатите да отговарят на въпросите им, като ще се постараят във всеки областен град да проведат срещи с представители на различни социални групи. Това ще бъде възможно и чрез инициативата „Демократично кафене“, която беше започната от обединението още през 2019 г. За българите в чужбина са предвидени отново онлайн и лични срещи с въпроси. За разлика от предишната кампания, този път лидерите на „Продължаваме промяната“ няма да обикалят с брандиран автобус из страната, тъй като се предвиждат съместни дейности и със съпредседателите на „Демократична България“.
От коалицията не изключват възможността кандидатът за депутат Христо Петров – Ицо Хазарта, да се включи с концерт в предизборната кампания, но засега отказват подробности.
ГЕРБ тръгва от Северозапада
Плановете на ГЕРБ са да води доста по-активна, дори агресивна, кампания, коментираха пред „Дневник“ от изборния щаб на партията.
За разлика от други години, този път началото ѝ ще бъде дадено на 5 март във Враца от 16 ч. От партийния пресцентър обясниха, че този път искат да дадат приоритет на Северозападна България, затова на събитието ще присъстват, освен лидера Бойко Борисов, и партийни активисти и кандидат-депутати от Видин, Враца и Монтана. Същият ден кандидатите от трите софийски района пък традиционно ще присъстват на молебен в църквата „Св. София“ в столицата.
За кампанията от ГЕРБ са предвидили събития във всички областни градове с професионални организации, обществено-социални групи и бизнеса, на които ще присъства Борисов, както и симпатизанти на партията. Освен това в по-малките градове и селата местните структури са ангажирани с това също да организират по-малки събития. По думите на партиен функционер в ГЕРБ са убедени в подкрепата на твърдите ядра и основата им задача по време на кампанията ще бъде да увеличат и привлекат периферията. Основна теза щяла да е критиката към политиката на „Продължаваме промяната“ и „Демократична България“.
ДПС: отново с акцент върху диалога
Промяна в предизборната стратегия на ДПС не се планира, казаха от партията. Посланията, идващи от ръководството също не се различават много от предишни кампанията. Акценти са „заедността“ и нуждата от силна държавност. От движението казват, че смятат да водят положителна кампания с акцент върху необходимостта от диалог в държавата.
Все още не е официално обявено кога и къде ще бъде открита предизборната кампания. Знае се само, че ще бъде спазена традицията тя да започне от София, откъдето ще потегли т.нар. централен предизборен лъч.
Кампанията на ДПС започна неофициално още след опустошителното земетресение в Турция и Сирия. Местните структури на движението се включиха активно в организирането на дарителски кампании за пострадалите, а помощите, изпращани в двете държави бяха брандирани с логото на ДПС. Засега не е известно как ще участва в кампанията санкционираният от САЩ по закона „Магнитски“ за корупция и търговия с влияние бизнесмен Делян Пеевски, който води листите в Благоевград и Пазарджик.
„Възраждане“ и еврото
От „Възраждане“ отказаха да предоставят информация как, къде и кога ще бъде поставено началото на предизборната им кампания. В късния следобед на 2 март проруската партия разпрати съобщение до медиите, че ще открие агитацията си на националния празник на връх Шипка след отдаването на почит към загиналите за свободата на България.
„Възраждане“ е една от най-активните формации в кампаниите си в малките градове и селата и в тази кампания вече е там – засега през пунктовете, на които събира подписи за референдум за еврото. Темата ще бъде фокусът на кампанията, а избраният слоган също отпраща към нея. „Възраждане“ шумно прокламира допитването, което цели отлагане до 2043 г. на въвеждането на единната европейска валута в България, въпреки че шансовете му за успех за по-скоро теоретични. Инициативният комитет всяка седмица дава брифинги за напредъка при събирането на подписи, в които атакува агресивно политическите си опоненти. Предварително обявената цел до 9 април да са събрани 400 хил. подписа, които да задължат Народното събрание да насрочи референдум.
Традиционно има силно присъствие и в социалните мрежи, което както изглежда ще продължи и по време на тази предизборна кампания.
БСП между минималната заплата и джендъра
В унисон със слогана си „Да, можем!“, левицата планира да превърне в акцент на кампанията си прокараните по инициатива на социалистите законодателни идеи в 48-то Народно събрание. Те трябва да покажат на избирателите грижата на левицата за хората с по-ниски доходи и младите семейства. Акцент, естествено, се вдигането на минималната работна заплата по инициатива на БСП.
От предизборния щаб на партията също казват, че амбицията на социалистите е да напуснат жълтите павета и да обикалят „от врата на врата, от човек на човек“. Планът е както и до сега водачите да обикалят по области и да разговарят с хората за конкретните за районите проблеми. За българите в чужбина не се предвиждат активности.
По думите на шефа на предизборния щаб Борислав Гуцанов и сега акцент в посланията към гражданите ще е темата за доходите, както и защитата на мира.
Акцент ще бъде искането за референдум срещу навлизането на „джендър идеологията“ в учебните програми. Все още от партията не са формулирали въпроса, с който биха събирали подписи за подобна инициатива.
В медийните си изяви и предизборните послания членовете на ръководството на левицата ще се стараят да демонстрират също, че партията тръгва единна към изборите, въпреки последното заседание на партийния конгрес, на който бяха изключени 14 опозиционери.
Претендентите също се впускат в битка
Партията на Слави Трифонов „Има такъв народ“, която не успя да влезе в миналия парламент, също планира активна кампания. Национално откриване няма да има, но са предвидени множество регионални събития, казаха от формацията за „Дневник“. Със сигурност събития нямало да има преди 4 март, за щото от партията не искали да използват националния празник за политически цели, както опонентите им. На локални срещи „очи в очи“ ще се залага и през целия предизборен месец.
От партията на Слави Трифонов засега отказват повече подробности за мотото на кампанията, както и за участието на лидера ѝ в нея. Знае се със сигурност, че акцент ще бъде нейната идея за референдум – за президентска държава, макар че според конституционалисти шансовете и на това допитване са минимални.
Източник от „Има такъв народ“ коментира, че Слави Трифонов ще се включва много по-активно в кампанията този път и прогнозира, че е „възможно да поднесе изненади“, но отказа да уточни какви.
Новата коалиция „Левицата!“ , която се заявява като „автентичното ляво в парламента“, откри предизборната си кампания на 3 март в 14.30 ч. пред ТЕЦ „Марица 2“, след като нейни представители поднесоха цветя на Паметника на свободата на Шипка. Събитието бе наречено „Левицата ще съхрани Марицата“, а подобни срещи ще има през цялата кампания. От коалицията казаха, че планират обиколки по места и големи национални събития, които засега не са обявени. Висока активност от тях се очаква и в социалните мрежи.
От „Български възход“ не отговориха какво предвиждат за предстоящата предизборна кампания. Знае се единствено, че мотото, с което партията влиза в предизборната надпревара е „С разум за България“. Партията, която дебютира в предишния парламент, сега е на ръба на прескачането на 4-процентната бариера, според социологическите проучвания.