Министърът на отбраната Атанас Запрянов отменя авиошоуто в Трета авиационна база заради катастрофа със самолет L-39 ZA, съобщиха от Министерството на отбраната. По неофициална информация на БНТ, bTV и Нова тв има загинали пилоти.
Инцидентът е станал около 13 ч. при подготовката на утрешните демонстрации край Граф Игнатиево по случай 20-годишнината от приемането ни в НАТО и 35 години самолет МиГ-29 на въоръжение в българските Военновъздушни сили (ВВС).
В момента се провежда разследване.
При падането самолетът се е възпламенил. Взети са мерки за локализиране на пожарите и установяване на причините за инцидента, добавят от МО. Оттам заявиха, че все още не могат да кажат какво се е случило с пилотите и на този етап не могат да потвърдят смъртта им.
Учебно-бойният самолет L-39 се е разбил в района на авиобазата при изпълнение на сложна маневра на пределно малка височина. При инцидента не се е задействал катапултът, респективно парашутите не са се отворили, цитира свои източници „По света и у нас“. Ударът е бил в горски масив. Машината е била пилотирана от двама летци. Вероятно те са загинали, съобщава и репортерът на БНТ, който е на мястото на трагедията.
По информация на „Пловдив 24“ самолетът и пилотите са от авиобаза „Долна Митрополия“.
По-рано днес президентът Румен Радев участва като втори пилот в демонстрационен полет на изтребител F-16 в авиобазата по покана на Военновъздушните сили на САЩ.
През юни 2021 г. майор Валентин Терзиев загина в района на зенитния полигон „Шабла“ при изпълнение на тренировъчен полет за стрелба по въздушна цел (светеща парашутна мишена) в нощни условия. Според експерти, самолетът е летял твърде ниско и пилотът не е имал време за реакция. „Няма данни, след като нито един радиомаяк не е задействан, за да подаде сигнал, къде е станало приводняването, ако е имало катапултиране, има и светлинен сигнал със сигнални ракети, които могат да бъдат изстреляни от летеца, за да покаже къде е било, нито някакъв парашут е открит на повърхността на морето“, коментира след трагедията ген. Съби Събев, председател на Съюз „Атлантик“. Процесът на катапултиране е за милисекунди.
По досъдебното производство бяха обвинени полк. Методи Орлов, който е отговарял за стрелбите на пилотите по време на учението, и на полк. Юрий Луканов – заместник-началник на Щаба на ВВС по операциите. И двамата бяха обвинени за причиняване на смърт при немарливо изпълнение на занятие (чл. 123, ал. 1 от НК), за което наказанието е от 1 до 6 години затвор, както и за престъпление по служба по непредпазливост (чл. 387, ал. 4 от НК), което се наказва с до 5 години затвор.
За L-39ZA
Реактивните учебно-тренировъчни самолета L-39ZA у нас са с удължен ресурс и са преминали основен ремонт, за да се поддържат в летателна годност, написа „Аеро“ през 2019г.
България закупува от тогавашната Чехословакия общо 36 самолета. Първата партида от 18 L-39ZA е поръчана още през 1985 г. – 12 са доставени през 1986 г. и шест броя през 1987. Втората партида, също от 18 машини, пристига у нас през 1990 г. След изтичането на първоначално назначения технически ресурс, по-голямата част от самолетите са продадени (включително всички от първата партида), а на шест от останалите поетапно е изпълнено удължаване на ресурса при преминаване на капитално-възстановителен ремонт от фирмата-производител. Това става след 2012 г., когато оригиналния производител в лицето на чешката компания Aero Vodochody Aerospace (AVA – Аеро Водоходи Аероспейс) печели обществена поръчка за основен (капитално-възстановителен) ремонт на шест самолета от състава на Военновъздушната учебната авиобаза в Долна Митрополия, оригинално доставени през 1990 г. Ремонтът, на обща цена около €12 млн., е изпълнен в периода 2013-2016 г.
Специализираното издание припомня, че заради изтекъл междуремонтен ресурс L-39 не летяха между декември 2007 и април 2013 г.
След ремонта от 2013-2016 г., машините получават удължен общ технически ресурс до 32 години и междуремонтен ресурс от 7,5 години и 1500 часа, което се случи първо. Удължаването на ресурса е удостоверено чрез издаване на специален бюлетин от AVА за самолетите, на които е извършен капитално-възстановителния ремонт (в съответствие с разработена от фирмата програма SLEP). В този бюлетин изрично е упоменато, че удължаването на ресурса остава валидно при условие, че самолетите се експлоатират съгласно предписанията на производителя. Това означава, че се спазват ограниченията, залегнали в експлоатационната документация и при ремонта на машините се влагат само одобрени от производителя нови и/или ремонтирани резервни части за поддържане на летателната годност. Това изискване има за цел да изключи използването на агрегати, ремонтирани или произведени от неоторизани източници, които могат да компрометират летателната годност.
По време на ремонта също е извършена и малка модернизация на самолетите – на тях е монтирано ново оборудване, включващо цифрово устройство за запис на полетните данни (заедно с него е доставена и наземна система за анализ на полетните данни) и устройство за измерване и записване на претоварванията в полет, чиято информация се анализира след това от производителя.
Така възстановените самолети се използват в т.нар. курсове за интензивна летателна дейност в Долна Митрополия – подготовка на млади и перспективни пилоти, предназначени за последващо преминаване на МиГ-29 и Су-25, и в перспектива също на нов многоцелеви изтребител.